Tuesday, February 9, 2010

Biar mati adat, jangan mati agama

Salam, sudah lama tidak menggerakkan jari untuk menulis sebarang dua dalam blog ini. Jari-jari pun sudah terasa kaku untuk menulis. Bukan penulis sengaja menyepikan diri. Tetapi, ada hal yang tidak dapat dielakkan berlaku. Tidak mengapa, itu bukan isunya. Yang penting, ada juga sedikit usaha dan semangat untuk menulis.

Pernah dengarkah kalian 1 pepatah melayu yang berbunyi, biar mati anak jangan mati adat? Kedengaran keras pepatah ini bukan? Kata-kata ini disampaikan oleh orang-orang dahulu. Jadi, untuk mengintepretasi pepatah ini tidak boleh dengan pemikiran baru. Bahasa lama, cara lama.

Pada zaman ketika pepatah ini dikeluarkan, adat orang Melayu adalah agamanya. Begitu juga sebaliknya. Bagi mereka, adat dan agama adalah satu. Maka, terbentuklah acuan orang Melayu yang sopan, lemah lembut, hormat menghormati itu mengikut adat dan agama. Jadi, betullah kata peribahasa di atas. Barangsiapa yang membiarkan adatnya mati, maka agamanya juga hancur lebur. Dan itu tidak menyalahi hukum pun.

Tetapi, Melayu dan pemikirannya sekarang adalah berbeza dengan dahulu. Kelakar bila ada orang yang mengaku mahasiswa, melabelkan sebagai konsert (yang menari terkinja-kinja, yang bergaul tiada batasan) itu sebagai satu program keilmuan yang melibatkan kebudayaan. Pertama sekali, soalannya ialah, apa ilmu yang kita dapat dari konsert tersebut? Ilmu tafsir al-Quran? Hadis? Atau sirah Nubuwwah? Sekurang-kurangnya, motivasi? Ada?

Atau mungkin ilmu yang dimaksudkan adalah ilmu yang berkaitan dengan tarian? Nyanyian? Kebudayaan? Yang memang ilmu ini akan dibawa ke alam mati esok hari? Itukah ilmunya? Atau mungkin ilmu bagaimana masuk neraka?

Ya Rasulullah, benarlah kata-katamu dulu. Telah datang penyakit al-Wahan pada kami. Telah datang pada kami sakit mencintai dunia, dan takut akan mati.

Lalu, berbondong-bondonglah pengikut-pengikut syaitan itu ke konsert-konsert. Ke kelab-kelab malam. Ke program hiburan atas nama ilmu. Terpedayalah kita, wahau manusia. Kita diperbodohkan angkara sakit al-Wahan.

Nastaghfirullah...ampuni kami Ya ALLAH
Masukkanlah kami ke dalam Islam yang sebenar-benar...
Bukan Islam acuan, bukan Islam ikut-ikutan...
Dan kekalkanlah hati kami dalam ketaatan kepadaMU...

No comments: