Tuesday, October 5, 2010

Dakwah untuk siapa?

Sesungguhnya kalau nak dibandingkan ilmu manusia dan ilmu ALLAH itu, diibaratkan seperti mencelup jari ke dalam laut. Air yang melekat pada jari itu adalah ilmu manusia, manakala ilmu ALLAH tak cukup untuk dibandingkan dengan dua kali laut tersebut. Maka, siapa saya? Ilmu saya tak sampai separuh titis pun daripada air yang melekat pada jari tadi.

Saya bukanlah orang yang layak untuk menjadi pendakwah (daie), meskipun tanggungjawab dakwah itu terletak pada bahu setiap muslim yang mengaku dengan kalimah syahadah. Saya juga bukanlah ustaz yang betul-betul faqih dalam ilmu agama, sehingga saya layak untuk menulis blog sebagai tazkirah.

Tetapi ingatkah kita pada satu hadis Rasulullah SAW (maksudnya):

Dari Abi Sa'id Al-Khudri r.a. telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda :

"Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju). Dan itu adalah selemah-lemah Iman".

Di riwayatkan oleh Imam Muslim [no:49]">

Ya, pada zaman sekarang, iman kita tak sehebat mana. Tak setinggi mana. Dianalogikan iman umat akhir zaman ialah senipis kulit bawang. Ditambah pula dengan bermacam kemungkaran yang ada di sekeliling kita. Jadi, kita beralasan atas lemahnya iman itu, kita hanya mampu melahirkan perasaan benci terhadap kemungkaran.

Persoalannya, sampai bila harus kita berterusan dengan rasa benci itu? Bukankah saranan supaya 'hari ini lebih baik dari semalam, esok lebih baik dari hari ini' sudah cukup memberitahu kita yang kita perlu meningkatkan tahap iman itu? Bukan dengan hanya sekadar benci, tetapi cuba mengubah kemungkaran dengan lisan, dan lebih baik mengubah dengan tangan. Apakah nanti tiba di akhirat, ALLAH akan terima alasan atas rendahnya iman?

Wahai sahabat, yang mengaku berada di dalam perjuangan Islam. Perjuangan kamu bukan sahaja untuk kamu dan kumpulan-kumpulan kamu. Islam yang kamu bawa, saya bawa, Islam yang kita pegang, untuk semua. Jadi, adakah kita masih mahu memberi alasan lemahnya iman, sekiranya yang membuat kemungkaran itu, teman sebilik kita? Teman sekuliah kita? Ahli keluarga kita?

Kecewa betul apabila teman yang mengaku berjuang dalam Islam, tetapi tak dapat nak menegur rakan yang tidak berakhlak, yang tidak solat. Agenda dakwah apa yang kita nak bawa? Cukupkah sekadar tunjuk contoh yang baik? Dakwah perlukan pembaharuan. Jika kita hari ini, begini metod kita berdakwah, esok kita perbaiki lagi. Tak kira siapa pun sasaran kita, Muslim, non-Muslim, anti-Islam. Jom, sama-sama kita berubah. Ayuh pemuda, bangkit dari lena, kita juang untuk ke sana!!!

InsyaALLAH, la takhaf wa la tahzan, innalllaha ma'ana.

No comments: