Friday, November 12, 2010

Perubahan: bagaimana berterusan (part 3)

Antara sebab-sebab manusia itu susah untuk berubah kerana kita selalu lupa hal yang kecil dan terus mahu mengerjakan perkara yang besar. Hasilnya tidak akan dapat istiqamah dalam perubahan tersebut.

Lalu, apa penyelesaiannya? Cubalah amalkan tips 3 MULA, iaitu:


1. Mula dengan hal yang kecil

Perubahan kecil yang tetap dan konsisten lebih disukai ALLAH berbanding perubahan besar tetapi sekejap dan sementara. Apabila dapat satu ilmu, cuba amalkan satu persatu, sedikit demi sedikit.


2. Mula dengan diri sendiri

Untuk mengubah orang lain ke arah menjadi lebih baik, yang utama, kita perlu berubah dahulu. Jangan mengharapkan orang lain akan berubah sekiranya kita sendiri tidak melakukan perubahan tersebut. Bukankah ALLAH berfirman dalam al-Quran dalam surah as-Saff, ayat 2 dan 3 (yang bermaksud):

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.

Jadi, siapa mahu mulakan dulu? Siapa lagi kalau bukan diri sendiri.


3. Mula dari sekarang

Jangan bertangguh untuk berubah. Niat untuk berubah tak semestinya tetap ada. Hari ini mungkin kita insaf, dan mahu berubah. Esok? Lusa? Apakah sama niat itu? Yang keduanya, pastikah kita mampu hidup sampai ke hari esok? Yakinkah kita masih akan bernafas, jika lusa baru mahu berubah?



Selamat beramal dengan tips ini....wallahualam

Salam dalam perubahan...

No comments: