Thursday, February 26, 2009

Minda roti canai

26/2/09 - 1 Rabiulawal 1430- genap umur penulis mencapai 22 tahun dalam kiraan Islam.

Tahun hijrah. Hari jadi. Ulangtahun kelahiran dalam tahun hijrah. Pernah kita ambil tahu tarikh hari jadi kita dalam tahun Islam? Atau kita hanya ingat bulan Masihi saja?

Januari

Februari

Mac

April

May

Jun

Julai

Ogos

September

Oktober

November

Disember

Sampai tergeliat lidah nak menyebut. Tapi tetap kita agungkan juga. Sebab kita dilahirkan pun, tarikh dalam Masihi yang direkodkan. Memang dari kecil, sejak bayi lagi kita dibiasakan dengan perkara-perkara non-Islamik. Angkara kuffar laknatullah yang telah mencanaikan pemikiran orang Islam. Hasilnya, otak dan akal fikiran umat Islam seperti roti canai yang belum dimasak. Lembut. Boleh buat pelbagai bentuk ikut acuan. Dilenyek. Ditebar. Macam-macam gayalah lagi. (Nak tengok, pergi kedai roti canai pagi-pagi.)

Contoh yang paling dekat. Orang Islam sendiri, bangun 7.45 pagi. Siap-siap mandi, gerak ke kelas. Subuh bagaimana? Tak penting. Kelas lagi penting. Orang tak pergi kelas (tapi solat Subuh) dianggap teruk dari orang yang pergi kelas (tak solat Subuh). Pemikiran manusia. Eh, silap. Pemikiran roti canai. Dibentuk mengikut acuan zionis, si penebar roti canai.

Sebenarnya akal kita lebih teruk dari roti canai. Sekurang-kurangnya roti canai bila dah dimasak, boleh juga beri manfaat. Otak roti canai kita, dibuat main-main. Kesudahannya lembik macam tu saja. Orang Perak kata benyor. Udah benyor pale otak kite ni weh.


Tak rasa nak membangun ke? Tarbiyah diri. Jasadiyyah. Ruhiyyah. Bangunlah sahabat. Bangunlah saudara. Bila lagi kita nak berubah. Akal kita dah matang, berupaya fikir sendiri. Bak kata Nabil Raja Lawak, "Lu pikir la sendiri."

Ya, fikirlah sendiri. Kita rasa kita mampu masuk syurga ke? Dengan gelaran Islam yang kita pegang sekarang, kalau solat pun jarang-jarang. Puasa pun kadang-kadang. Jangan yakin sangat sahabat. Saat sakaratul maut tu tiba, boleh tahan ke iman kita sampai nyawa keluar dari halkum. Syaitan berbondong datang. Aku bapamu, ikutlah aku dalam Kristian. Aku ibumu, masuk dalam Yahudi, agama benar. Masa itu, yang tentukan kita masuk syurga ke tak, iman kita saja. Cukup kuat, cukup lekat, insyaAllah terlepas godaan tu. Kalau iman macam roti canai saja, minta banyak-banyak perlindungan supaya terlepas.

Saya berpesan untuk diri dan sahabat jua. Nanti bila di akhirat terlepas tanggungjawab. Saya sudah sampaikan pesanan ini. Pada diri, pada keluarga, pada sahabat.

Masa untuk berubah.



Mutiara kata:
Apa yang baik, belum tentu benar. Apa yang benar, belum tentu baik. Apa yang bagus, belum tentu berharga. Apa yang berharga atau berguna, belum tentu bagus.

No comments: