Monday, March 23, 2009

Kenapa insan mudah berburuk sangka?

"Kenapa ye, dia tak datang kelas tadi?" tanya salah seorang ahli kelas k58, Safuan.
"Alah, dia tu tak ada kerja lainlah. Pontenglah tu. Main game dalam bilik," kata Amir, seorang lagi ahli kelas k58. "Aku tahulah dia tu," sambungnya lagi.


"Kita mesti jalankan hukum hudud," tegas seorang Menteri Besar.
"Habislah kudung rakyat kita. Habislah batu-batu jalan dibuat rejam penzina," balas seorang ahli politik.


Ragam manusia. Belum tahu pokok pangkal, sudah diterjah. Inikah yang dikatakan umat akhir zaman? Dari golongan inikah lahirnya ikhwan Nabi Muhammad?
Nabi bersabda, aku merindui ikhwanku. Sahabat berkata, kamilah ikhwanmu. Balas Nabi, kamu bukan ikhwanku. Kamu sahabatku. Sahabat merasa cemburu, lalu bertanya, siapakah ikhwanmu itu? Jawab Nabi, ikhwanku ialah orang yang tidak pernah melihat aku, tetapi mencintai dan merindui aku sepenuh hatinya. Sesungguhnya aku tidak sabar untuk bertemu dengan ikhwanku di syurga nanti.



Agak-agaklah, siapa yang jadi ikhwan Nabi Muhammad itu ye? Kita? Kita yang penuh dengan buruk sangka? Yang tak tahu apa-apa lalu menghukum orang lain? Jangan mimpilah sahabat. Sunnah Nabi pun jauh sekali, ini nak bertemu Nabi di syurga nanti?

Nabi ada suruh kita berburuk sangka? Tak ada bukan? Nabi pernah berburuk sangka? Tak ada. TIDAK ADA. Tapi kenapa kita sekarang, senang sangat nak berburuk sangka pada orang? Kalau kawan kita tak pergi kelas, mungkin dia ada masalah. Kita bukan nak ambil tahu pun. Entah-entah kawan kita dah meninggal dunia kat bilik dia, kita tak tahu pun. Tapi kita, main tuduh saja. Kalau dia betul-betul mati, bila nak minta maaf? Menyesallah sudah. Dosa dengan Allah, kita boleh taubat. Allah maha pengampun. Dosa dengan manusia, Allah tak akan ampun selagi kita tak minta maaf dengan orang tersebut. Habis, kalau orang tu dah mati? Nak minta maaf dengan mayat?!

Sudahlah tu, kita ni dahlah amalan pun kurang. Ibadah pun jarang-jarang. Dosa-dosa kering macam tu pun kita nak kutip free? Aduh...susahlah macam tu. Amalan kurang, dosa banyak. Timbangan di padang mahsyar nanti dah tentu senget sebelah. Jatuh tergolek masuk nerakalah jawabnya. Kalau setakat tergolek tak apalah, ini dicampak, dihumban masuk neraka. Na'uzubillah...minta dijauhkan.

Bagi sesiapa yang baca ni, sedarlah... Penulis sendiri pun tak terlepas dari kesilapan sama. Tapi, usaha perlu ada. Usaha untuk tidak berprasangka. Jangan hanya berserban atau bertudung labuh saja, tapi hati busuk. Hitam. Angkara buruk sangka...

No comments: