Wednesday, January 6, 2010

Kepimpinan Islam

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka berkata, "Mengapa Engkau hendak menjadikana di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman, "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

Kepimpinan merupakan perkara terpenting yang diberikan penekanan dalam Islam. Justeru nabi Adam A.S diciptakan sebagai orang pertama diberikan amanah untuk memimpin. Di dalam al-Quran dan Sunnah, istilah pemimpin terdiri daripada khalifah, imam, imamah atau aimmah. Kepimpinan juga ditujukan kepada semua umat manusia seperti telah dinyatakan di atas.

Dalam Islam, konsep kepimpinan ini telah diatur supaya menjadi panduan kepada umat Islam sendiri. Secara ringkasnya, kepimpinan Islam adalah:


1. Berteraskan konsep khalifah Allah SWT. Setiap manusia adalah pemimpin yang bertanggungjawab memimpin dirinya, keluarganya dan ahli di bawah jagaannya.

Hai orang-orang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya terdiri dari manusiadan batu: penjaganya adalah malaikat yang kasar, keras dan tidak menderhakai Allah terhadapa apa yang Allah perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (At-Tahrim:6)

2. Melaksanakan amal ma'ruf nahi mungkar (seru kebaikan cegah kemungkaran).

3. Digerakkan oleh ilmu, iman dan amal soleh yang diteraskan dengan keikhlasan. Bukan bersandarkan kemahuan hawa nafsu semata.

4. Bukan sesuatu yang boleh dijadikan rebutan . Malah bukan untuk dipohon atau menawar diri untuk menjawat sesuatu jawatan.

5. Mencakupi urusan dunia dan akhirat. Pemimpin perlu sedar dan insaf bahawa setiap tanggungjawab akan dipersoalkan bukan sahaja di dunia, malah di akhirat.

6. Tidak wujud unsur pemujaan terhadap pemimpin dan tidak ada manusia biasa sebagai pemimpin yang ma'sum.

7. Menganjurkan kepatuhan bersyarat. Sekiranya pemimpin menyeleweng dari Islam, tidak perlu ditaati dan dipatuhi seperti yang dijelaskan dalam hadis nabi yang bermaksud:

"Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam maksiat kepada Allah."

8. Beroperasi beroperasi atas dasar syura. Pemimpin perlu berbincang dengan ahli bawahan sebelum sesuatu keputusan dijalankan.

9. Pemimpin yang dipilih adalah berdasarkan ketaqwaan kepada Allah. Nabi Muhammad SAW pernah menolak permintaan Abu Dzar al-Ghifari yang menawarkan diri untuk menjawat sesuatu jawatan. menerusi sabdanya yang bermaksud:

"Anda seorang yang lemah, sedangkan tugas ini adalah satu amanah, ia menyusahkan dan menjadi satu penyesalan di hari akhirat nanti, kecuali bagi yang mengambilnya secara hak dan menunaikan tanggungjawab yang terpikul di bahunya." (riwayat Muslim)



No comments: