Monday, January 11, 2010

Persoalan tentang kematian Beng Hock

Salam,

Mungkin kes kematian Beng Hock sekarang sudah senyap, tidak seheboh mula-mula kejadian itu berlaku. Entri di bawah adalah bertujuan untuk mengajak kita sama-sama berfikir. Sebagai mahasiswa, kita harus bijak mentafsir mana yang betul mana yang salah. Di sini, penulis ingin lontarkan beberapa persoalan jika kematian Beng Hock adalah diakibatkan bunuh diri (suicide) dan bukannya dibunuh (homocide).

1. Siapakah orang yang waras akalnya yang akan bunuh diri sehari sebelum ke jinjang pelamin?

2. Mayatnya ditemui jam 1.30 tengah hari, sedangkan siasatan tamat pada jam 3.45 pagi sebelumnya. Bagaimana siasatan dijalankan tanpa mayatnya?

3. Kenapa selepas 10 jam baru kematiannya diumumkan dan apa yang terjadi dalam masa 10 jam itu?

4. Apakah rasional beliau membunuh diri, sedangkan dia hanya saksi bukan tertuduh?

5. Adakah orang yang bunuh diri sengaja mengoyakkan seluarnya?

6. Mengapakah pejabat SPRM ditutup pada jam 1.15 - 1.35 tengah hari, hari Beng Hock dibunuh?

7. Posisi mayatnya yang mengiring seperti orang tidur, bukan bunuh diri. Tiada kesan darah yang banyak atau anggota yang patah.

8. Siapa yang meletakkan batu-bata di tepi mayat Beng Hock?

9. Pihak polis memaklumkan bahawa cermin tingkap pecah, sedangkan sebelum itu kesan pecahan kaca atau serpihannya dijumpai.

10. Apakah benar dakwaan yang mengatakan Beng Hock dibunuh lebih awal, kemudian mayatnya diletakkan di situ?

11. Kalau Beng Hock bunuh diri, mengapa telefon bimbitnya ada pada tangan pegawai SPRM?

12. Mengapa peguam tidak dibenarkan hadir sewaktu beliau disoalsiasat? Bukankah itu sudah melanggar haknya?

13. Perlukah siasatan dijalankan sehingga jam 3.00 pagi?

14. Menurut pendapat Dr Lee Boon Chye, ahli perlimen Gopeng dan juga seorang doktor pakar di Hospital Pakar Ipoh, keadaan mayat Beng Hock yang dikatakan terjun membunuh diri amat mencurigakan. Biasanya, mangsa yang berada dalam keadaan sedar, akan jatuh tertiarap dengan kedua-dua tangan terbuka. Ini adalah respon seseorang untuk cuba menahan hentakan badannya ke bawah. Manakala, mayat Beng Hock ditemui dalam keadaan mengiring, seolah-olah dia sudah tiada respon untuk menahan.


Persoalan-persoalan ini bukanlah mahu mencurigai siasatan yang dijalankan oleh pihak Polis, walhal setinggi penghargaan dan terima kasih ditujukan kepada yang terlibat dalam membantu siasatan ini. Cuma, sebagai mahasiswa yang lahir di kalangan generasi-kenapa (why-generation), persoalan-persoalan ini dirasakan perlu adanya jawapan.

No comments: