Monday, April 19, 2010

Hati AKAL

Beza kejadian manusia dan makhluk ciptaan ALLAH yang lain adalah dikurniakan akal, mampu untuk menilai, mentafsir, mengintepratasi segala yang ada di sekeliling kita. Kita dilebihkan dan diangkat darjat dengan adanya kurniaan ini. Syukur, Alhamdulillah. Dengan kurniaan akal ini jugalah kita menguruskan kehidupan selayaknya sebagai khalifah di muka bumi. Kehebatan akal dinilai melalui kerasionalan dan kekreatifan akal digunakan.

Tapi hakikatnya, kita lupa pada satu lagi peranan penting, iaitu hati (qalb) dalam kehidupan seharian. Akal tak mampu bertindak sendirian tanpa respon dari hati (perasaan, intuisi, gerak hati). Perlu ada kesinambungan dari dua-dua pihak. Hati dan akal perlu saling memerlukan, akan terhasillah manusia yang hebat juga sedar nilainya sebagai hamba kepada sang Pencipta.

Persoalannya, mana satu yang perlu didahulukan? Pandangan akal atau pandangan hati?

Hadis nabi SAW:
"Tiadalah seorang hamba itu dekat dengan Tuhannya melainkan dalam keadaan bersujud."

Jika kita perhatikan, kedudukan kita, posisi kita seharian. Bila berdiri, berbaring dan sebagainya, kedudukan hati dan akal adalah dalam posisi berbeza. Bila kita berdiri, kedudukan hati adalah di bawah kedudukan akal. Samalah halnya dengan kita dewasa ini. Bila akal menggunakan kemampuannya semata-mata untuk menilai siapa Penciptanya. Kita sudah maklum sudah banyak penemuan sains dan teknologi yang sangat mengagumkan oleh saintis, tapi mereka tetap tidak dapat menerima bahawa ALLAHlah yang menciptakan segalanya.

Dalam kedudukan rukuk, posisi akal dan hati adalah sejajar. Ini lebih baik daripada yang tadi. Masing-masing berperanan dalam menggerakkan manusia tersebut. Tetapi yang lebih baik lagi adalah dalam keadaan sujud, di mana akal lebih rendah kedudukannya dari hati. Ini bukan bermakna peranan akal harus diketepikan. Tetapi akal bertindak untuk memahami, hati bertindak untuk mengepalai segala keputusan dalam kehidupan kita. Benarlah hadis Nabi SAW yang dinyatakan di atas. Hati yang membawa manusia kepada fitrah, dekat kepada ALLAH. Bukannya akal.

Bagaimana mahu memastikan keputusan yang dibuat adalah tepat? Keputusan yang dibuat oleh hati yang dekat dengan ALLAH tiada masalah dengan persoalan ini. Oleh itu, bersujudlah(beribadah) selalu. Nescaya kita dekat dengan ALLAH.

Semoga kita mampu menjadi insan cemerlang dunia dan akhirat.




"Bulan mengambang sekarang. Semengambangnya Islam yang kian berkembang. You should refuse to give up easily. It's too early for those who love Islam, brother!"

Wahai pejuang Islam!!
Tingkatkan semangat dalam diri, jihad akademik.
Selamat menduduki peperiksaan akhir semester ini.

No comments: