Wednesday, March 28, 2012

Relationship Trust

RELATIONSHIP TRUST

Ia adalah tingkah laku yang konsisten. Orang lain menilai kita pada tingkah laku, bukan niat. Orang ramai tidak dapat melihat hati kita, tetapi kelakuan kita.

13 ciri-ciri relationship trust
1. Cakap dari hati (talk straight) – Jangan sembunyikan agenda tertentu @ putar belit. Tapi perlu disertakan dengan kebijaksanaan. Tiada alasan untuk menjadi terlalu jujur sehingga menyakiti hati orang lain. Kebijaksanaan boleh dipelajari, dan bila disertakan dengan percakapan dari hati ia akan membina kepercayaan.

2. Hormati orang lain (demonstrate respect) – Amalkan Peraturan Emas (Golden Rule = one should behave toward others as one would have others behave toward oneself). Layan dan hormati orang lain seperti mana yang kita mahu dilayani dan dihormati. Tindakan kita mestilah jujur. Orang lain akan menyedari jika kita bertindak kerana niat tertentu (tak ikhlas). Rasa hormat ini boleh dilihat dalam perbuatan seharian kita yang kecil.

3. Bina ketelusan (create transparency) – Memberitahu perkara dengan cara yang betul. Ketelusan adalah berdasarkan prinsip-prinsip kejujuran, keterbukaan, integriti,dan ketulenannya. Sebahagian daripada ketelusan berkongsi maklumat. Rollin King, pengasas syarikat penerbangan Southwest berkata, “Kami menerima pakai falsafah bahawa kita tidak akan menyembunyikan apa-apa, termasuklah apa-apa masalah kita, daripada pekerja. Itulah ketelusan.”

4. Betulkan kesalahan (right wrongs) – Betulkan kesalahan adalah lebih kepada meminta maaf. Ia melibatkan restitution (giving back something that has been lost or stolen). Contohnya, restoran yang menghidangkan makanan yang salah kepada pelanggan, ia boleh memberi hadiah percuma bersama-sama dengan permohonan maaf secara ikhlas seperti pencuci mulut atau kupon percuma. Ada yang mewajarkan kesalahan mereka manakala ada pula yang akan cuba menutup salah laku mereka. Kedua-dua percubaan ini bukan sahaja akan gagal untuk membuat deposit dalam akaun kepercayaan, tetapi tentu membuat pengeluaran yang besar.

5. Menunjukkan kesetiaan (show loyalty) - Terdapat banyak cara-cara untuk menunjukkan kesetiaan kepada pekerja anda. Covey memberi tumpuan kepada dua. Pertama, memberi kredit kepada orang lain. Sebagai pemimpin yang anda perlu untuk memberi kredit kepada individu yang bertanggungjawab untuk kejayaan. Seorang pemimpin tidak pernah mengambil kredit untuk kerja keras orang lain. Memberi kredit kepada orang lain adalah perkara yang perlu dilakukan. Ia akan mewujudkan suatu persekitaran kreatif dan inovatif. Ia akan menambahkan kepercayaan dan mempunyai kesan langsung pada orang lain. Kedua, bercakap mengenai orang lain seolah-olah mereka ada di situ. Sesetengah orang fikir ia membina hubungan dengan bercakap tentang orang lain (mengumpat). Sebaliknya, mengumpat hanya akan mengurangkan kepercayaan pendengar tersebut kepada kita.

6. Buktikan dengan hasil (deliver result) - Cara terpantas untuk membina kepercayaan dengan klien atau bos adalah membuktikan dengan hasil yang terbaik. Hasil yang cemerlang memberi kredibiliti dan kepercayaan segera. Membuktikan dengan hasil yang terbaik dapat mewujudkan kepercayaan dalam perhubungan yang baru, dan mengembalikan kepercayaan yang telah hilang disebabkan oleh kekurangan kompetensi.

7. Peningkatan (get better) – Dalam zaman yang sentiasa berubah persekitaran kini, seseorang mesti terus memperbaiki diri. Anda tidak boleh mempelajari kemahiran baru dan menggunakan kemahiran tersebut untuk 30 tahun seterusnya. Anda perlu sentiasa ada peningkatan. Apabila orang lain melihat anda secara berterusan bertambah baik dan menyesuaikan diri, dapat menjadikan mereka menjadi lebih yakin keupayaan anda. Covey mencadangkan dua cara untuk menjadi lebih baik. Pertama, mendapatkan maklum balas daripada orang di sekeliling anda. Kedua, belajar daripada kesilapan anda.

8. Berhadapan dengan realiti (confront reality) - Kita tidak boleh menutup mata kita kepada realiti sukar yang kita hadapi. Jika kita jujur mengenai isu-isu yang sukar dan menanganinya, orang akan mempercayai kita. Jangan cuba untuk mengelakkan realiti atau bertindak seolah-olah kita menangani isu-isu sukar, tetapi kita sebenarnya mengelakkannya.

9. Menjelaskan jangkaan (clarify expactations) - Adalah penting memberi tumpuan kepada visi yang dikongsi untuk kejayaan di masa depan. Apabila jangkaan tidak jelas, kepercayaan dan kelajuan kedua-dua akan menurun. Kegagalan untuk menjelaskan jangkaan menyebabkan orang kekeliruan. Walaupun memperolehi hasil yang baik, tetapi kita tak akan benar-benar dihargai.

10. Amalkan kebertanggungjawaban (practice accountability) – Kajian Golin / Harris 2002 mendapati, tanggungjawab peribadi dan keupayaan telah disenaraikan sebagai faktor yang kedua tertinggi dalam membina kepercayaan. Pemimpin yang hebat meletakkan diri sendiri dalam tanggungjawab dan menjadikan orang lain merasa bertanggungjawab. Bertanggungjawab termasuklah mengambil tanggungjawab untuk hasil yang buruk. Sering berlaku kita respon dengan menyalahkan orang lain atas kegagalan tersebut. Apabila kita gagal, kita perlu lihat di cermin (muhasabah).

11. Dengar dahulu (listen first) - Mendengar sebelum bercakap akan membina kepercayaan. Cuba memberi nasihat sebelum mengetahui semua fakta adalah satu pembaziran masa dan tidak adil. Ingat komunikasi yang adalah lebih daripada sekadar kata-kata, jadi anda perlu mendengar kepada bahasa bukan lisan juga. Jika seseorang mempamerkan tahap emosi yang tinggi, mereka tidak mudah memahami. Teruskan mendengar. Juga, orang tidak mungkin meminta nasihat sehingga mereka merasakan anda memahami semua maklumat yang berkaitan. Jangan memberi nasihat terlalu awal.

12. Tunaikan janji (keep commitments) - Apabila anda membuat janji anda membina harapan. Apabila anda menunaikan janji, anda membina kepercayaan. Berhati-hati apabila membuat janji. Membuat janji yang boleh dilaksanakan sahaja. Juga, jangan membuat janji yang tak jelas. Ada janji yang tersirat dan tersurat, dan melanggarnya salah satu daripadanya adalah pengeluaran besar kepada akaun kepercayaan. Juga, ingat komitmen keluarga adalah sama penting atau tidak lebih penting daripada komitmen kerja.

13. Melebarkan kepercayaan (extend trust) - Ciri ini membantu anda menjadi seorang pemimpin yang dipercayai. Kita perlu menambahkan kepercayaan kepada mereka yang telah mendapatkan kepercayaan itu. Bersedia untuk melebarkan kepercayaan kepada mereka yang masih mencarinya. Perlu bijak dalam melebarkan kepercayaan kepada orang-orang yang tiada karektor untuk mendapat kepercayaan.



Sumber : The Speed of Trust by Stephen M.R. Covey

2 comments:

"ISKANDAR LENDERS" said...

Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Rumah dengan suku bunga rendah untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
Hanya WhatsApp :: {+ 33753893351}
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com