Tuesday, June 12, 2012

Hijrah. Transformasi. Perubahan.

Salam, dah lama tinggalkan blog ni. InsyaALLAH, ada masa saya akan berkongsi dari masa ke semasa. Baru-baru ni, saya ditanya seorang sahabat yang pernah belajar bersama di zaman kampus dulu, tentang bagaimana nak berubah. Sungguh saya memahami situasi sebegini, sebab saya pernah melalui fasa perubahan yang sangat besar semasa di kampus. Pendapat saya bukanlah penentu sahabat saya itu dapat berubah ataupun tidak. Tapi, ingin saya kongsi pengalaman saya tentang bagaimana saya berubah. 1. Sentiasa tambah ilmu - tak kisah dengan membaca, hadiri kuliah, tengok video ceramah atau jumpa ustaz terus. Lepas dapat ilmu, saya selalu kongsi dengan orang lain. Bagi tazkirah, sembang dengan sahabat-sahabat atau kongsi dalam usrah. Bukan nak menunjuk pandai. Cuma nak pastikan ilmu yang diperoleh itu betul atau tidak, secara tak langsung, kita lebih hafal dan lebih faham. 2. Berubah sedikit demi sedikit - jangan terus buat perubahan drastik. Bukan tak bagus, sangat bagus sebenarnya. Tapi menjadi masalah bila nak istiqamah. Contohnya, kalau sebelum ni solat pun kadang-kadang, lepas ni buatlah solat 5 kali sehari. Cuba buat walaupun tak ke masjid, solat sendiri-sendiri saja dekat bilik pun tak kisah. Yang penting biar ada perubahan. Dah dah istiqamah solat 5 waktu, cuba pula solat di awal waktu, lepas tu berjemaah di masjid. Biar lambat asal selamat. 3. Amanah - saya tak pasti dengan orang lain, tapi saya dapat istiqamah dalam perubahan bila saya cuba bermuhasabah dan kenangkan amanah-amanah yang saya pegang. Ada pula penambahan amanah yang lain semasa di kampus, membuatkan saya lebih bermotivasi untuk berubah. 4. Pengaruh kawan - inilah sumbangan terbesar dalam fasa perubahan yang saya alami. Alhamdulillah, sampai zaman kerja sekarang pun, saya dapat suasana sekeliling yang sangat islamik. Sangat membantu. Bila ada sahabat yang baik di sekeliling kita, kita akan terpngaruh dengannya. Semasa di kampus, saya dapat sahabat, teman serumah yang terbaik. Terima kasih pada mereka. Bila ada waktu malas-malas nak bangun Subuh, ada yang tolong kejutkan, ada pula yang marah-marah bila tak bangun Subuh. Semuanya itu untuk kebaikan juga. Apa saja cara, apa saja petua, yang penting dan utama adalah dari diri kita sendiri. Sudah bersediakah kita untuk berubah? Sudah bersediakah kita untuk susah nak berubah? Bersediakah kita untuk susah nak beristiqamah? Bersediakah kita untuk ditohmah bila berubah? Bersediakah kita untuk diuji bila berubah? Saya doakan, semoga sahabat saya yang bertanya itu, ditetapkan hatinya dalam perubahan kepada ALLAH. InsyaALLAH. Jom berubah!

2 comments:

Izzan Fahat said...

salamun alaykum.

lama betul tidak berkunjung ke blog nta.seperti nta juga, ana juga baru sahaja kembali "update" blog. ALhamdulillah.semoga nta tabah dalam perjuangan & sentiasa thabat dalam dakwah. Allah yusallimuk.

Mohamad Noradli Bin Hashim said...

Wasalam,insyaALLAH...

Apa aktiviti terkini?