Wednesday, July 29, 2009

H1N1: Musibah yang bermuhasabah

Salam, terasa lama benar tak menulis. Bukan apa, kekangan masa dan program bertimbun yang membuatkan penulis tak sempat memikirkan tentang blog buat sementara waktu. Tapi InsyaAllah, penulis akan mulakan semula penulisan untuk mengaktifkan blog ini. Maafkan pada yang menunggu (ada yang tunggu ke?).

Penulis kali ini mahu mengupas isu besar yang terjadi. Bukan saja pada negara kita, malah pada dunia kita sendiri. Dewasa ini, kita dikejutkan dengan satu wabak yang menular; Swine Flu, yang diakibatkan oleh virus H1N1.

Untuk pengetahuan semua, virus H1N1 ini memberi kesan sama seperti penyakit AIDS. Bezanya, AIDS memerlukan 10 tahun untuk merebak dan memberi kesan. Tetapi, virus H1N1 ini hanya memerlukan 3 HARI saja untuk diaktifkan! Dan sudah tentu kesannya adalah kematian. Setakat 28/7 ini, korban H1N1 sudah mencecah 3 orang di Malaysia. Dan sudah tentu lagi, bilangan ini akan meningkat naik.

Seorang pensyarah, ketika di dalam kuliah, mengulas tentang wabak ini. Katanya, terdapat kajian sejarah yang mendapati, pada tahun 1900-an(kalau tak silap)sudah berlaku penyebaran wabak yang serupa. Wabak ini mempunyai ciri-ciri yang sama dengan H1N1. Jangan terkejut dengan penjelasan selepas ini.

Wabak yang menular pada ketika itu, dibahagi kepada 2 jenis; first wave atau gelombang pertama (G1) dan second wave atau gelombang kedua (G2). Di mana first wave bermula dahulu, kemudian diikuti dengan second wave.

Angka korban semasa G1 hanya mencecah ribuan orang sahaja. Tetapi, G2 telah mengakibatkan lebih kurang 500 ribu kematian!! Ini bermakna wabak ini lebih menjadi teruk pada G2. Apa yang lebih mengejutkan, kajian mendapati virus H1N1 ini juga akan menjadi seperti itu; G1 dan G2. Kita sekarang ini dikatakan masih berada dalam fasa G1. Jangan terlalu selesa dulu. Dijangkakan, G2 akan bermula pertengahan bulan 8 ini. Persoalannya, apakah kesannya sama seperti apa yang berlaku 1900-an dulu? Lalu, apa angka korban virus H1N1 bagi G2? 500 ribu? 700 ribu? Dianggarkan lebih dari 750 ribu!!

Wah, terkejut bukan. Kita mungkin kata, "alah, ratusan ribu tu tak bagi kesan sangat pada populasi dunia." Tapi cuba kita bayangkan. Dengan penularan H1N1 ini begitu mudah; melalui udara. Vaksin untuk melumpuhkannya juga belum ditemui. Apakah ada penamat bagi H1N1 ini? Kesudahannya, ia akan jadi seperti AIDS, yang tiada penawar. Lalu, seorang demi seorang akan terus menjadi korban H1N1. Tiada titik noktah.

Apa yang penulis ingin ketengahkan ialah, muhasabah. Wahai sahabat sekelian, muhasabahlah. Musibah yang melanda ini bukan setakat musibah, mungkin ia satu tarbiyah pada kita. Tidak Allah jadikan sesuatu itu sia-sia. Hari ke hari, kematian mengejar kita. Tak kira sama ada disebabkan H1N1 atau tidak, sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.

Apakah kita bersedia? Atau kita masih leka bersama pakwe atau makwe?

Kiamat sudah dekat!!!

No comments: