Wednesday, July 29, 2009

Ghibah au buhtan?

Ghibah atau mengumpat didefinisikan sebagai perkara yang diceritakan tentang seseorang, dan bila ia mendengar cerita tersebut, ia tidak menyukainya. Ini berlandaskan satu hadis Nabi yang bermaksud:

"Ghibah ialah engkau menceritakan saudaramu tentang sesuatu yang ia benci." Lalu sahabat kembali bertanya, "Wahai Rasulullah S.A.W, bagaimanakah pendapatmu bila apa yang diceritakan itu benar ada padanya ?" Rasulullah S.A.W menjawab, "kalau memang benar ada padanya, itu ghibah namanya. Jika tidak benar, bererti engkau telah berbuat buhtan (mengada-ada)." (HR. Muslim, Tirmidzi, Abu Dawud, dan Ahmad).

Jawapan yang biasa kita dengar apabila si pengumpat ini ditegur ialah, "alah, benda betul ni. Bukan tipu."

Sudah terang lagi bersuluh penjelasan Nabi tentang ghibah ini. Kalau betul itu mengumpat, kalau tak betul itu fitnah. Tak faham lagi ke?

Mengumpat ini tersangatlah buruk kesannya. Sehinggakan si pengumpat diibaratkan memakan daging saudara sendiri. Bayangkan pertalian sillaturahim yang boleh terputus. Kasih sayang yang boleh hilang. Persengketaan yang akan berlaku kerana umpatan. Tapi kebanyakan orang sekarang, memandang ringan dengan perkara ini. Mengumpat ibarat menghirup udara untuk bernafas. Kalau tak mengumpat, tak sah.

Namun, ghibah dibolehkan atas beberapa sebab; (Imam Nawawi dalam kitab Syarah Shahih Muslim dan Riyadhu As-Shalihin)

1. Orang yang teraniaya boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzaliminya kepada seorang penguasa atau hakim atau kepada orang yang berkuasa memutuskan suatu perkara dalam rangka menuntut haknya.

"Allah tidak menyukai ucapan buruk (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (QS. An-Nisa' : 148).

2. Meminta bantuan untuk menyingkirkan kemungkaran dan agar orang yang berbuat maksiat kembali ke jalan yang benar. Hal ini hanya untuk mencegah kemungkaran berlaku dan mengembalikan orang yang berbuat makisat ke jalan benar.

3. Istifta' (meminta fatwa) akan sesuatu hal. Namun, hanya sekadar sesuai yang ingin kita adukan, contohnya melindungi nama sebenar bagi mengelakkan fitnah.

4. Memperingatkan kaum muslimin dari beberapa kejahatan seperti:

a. Apabila ada perawi, saksi, atau pengarang yang cacat sifat atau kelakuannya, menurut ijma' ulama kita boleh bahkan wajib memberitahukannya kepada kaum muslimin. Hal ini dilakukan untuk memelihara kebersihan syariat dan melindungi kesucian hadith sebagai sumber hukum kedua.

b. Apabila kita melihat seseorang membeli barang yang cacat atau membeli budak (untuk masa sekarang bisa dianalogikan dengan mencari seorang pembantu rumah tangga) yang pencuri, peminum, dan sejenisnya, sedangkan si pembelinya tidak mengetahui. Ini dilakukan untuk memberi nasihat atau mencegah kejahatan terhadap saudara kita, bukan untuk menyakiti salah satu pihak.

c. Apabila kita melihat seorang penuntut ilmu agama belajar kepada seseorang yang fasik atau ahli bid'ah dan kita khuatir terhadap bahaya yang akan menimpanya. Maka kita wajib menasihati dengan cara menjelaskan sifat dan keadaan guru tersebut dengan tujuan untuk kebaikan semata.

5. Menceritakan kepada khalayak tentang seorang fasiqin; minum minuman keras, merampas harta orang secara paksa, riba atau perkara-perkara batil lainnya. Ketika menceritakan keburukan itu kita tidak boleh menambah-nambahinya dan sepanjang niat kita dalam melakukan hal itu hanya untuk kebaikan.

6. Memaggil seseorang dengan gelaran tertentu, bila seseorang telah dikenal dengan panggilan si pincang, si pendek, si bisu, si buta, atau sebagainya, maka kita boleh memanggilnya dengan panggilan di atas supaya orang lain boleh mengenali. Tetapi jika tujuannya untuk menghina, maka haram hukumnya. Jika ia mempunyai nama lain yang lebih baik, maka lebih baik memanggilnya dengan nama lain tersebut.

Sumber:
Ibnu Taimiyah, Imam Syuyuthi, Imam Syaukani,, Maktabah Al-Manar, Yordania.

Penulisan ini bukan untuk menggalakkan orang mengumpat. Namun, hanya untuk menjelaskan perkara yang serius dan berdosa besar ini hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab-sebab yang telah dijelaskan. Sesungguhnya janganlah kita menjadi sebahagian orang yang diharamkan syurga atasnya; iaitu orang yang mengadu domba dan menyebar fitnah.


Olahan dari: http://yaakhiii.blogspot.com/2009/07/mengumpat-ke-tu-bhgian-1.html

No comments: