Monday, August 17, 2009

Para pemimpin...ingatlah!!!

Untuk mempengaruhi seseorang, pelbagai faktor perlu diambil kira. Tak kiralah sebagai presiden untuk mempengaruhi anak buahnya atau pimpinan tertinggi mempengaruhi orang bawahannya. Sehebat mana pun seseorang itu sebagai pemimpin, jika ia tidak menguasai perkara ini, ia tidak akan menjadi pemimpin yang baik. Antara faktor yang terpenting dalam mempengaruhi individu lain ialah buat mereka rasa dihargai.

Adakah betul cara seorang ketua, memarahi ahlinya untuk melakukan kerja? Mungkin ahli itu akan buat juga kerja tersebut, tapi adakah dia ikhlas? Disebabkan tersalah cara memberi arahan, ia mungkin mengakibatkan niat seseorang melakukan kerja berubah. Adakah anda, kita, atau sesiapa yang menjadi pemimpin sanggup bertanggungjawab atas dosa dan kerja sia-sia yang dilakukan orang bawahan kita?

Tegas itu perlu, tapi bukan tegas dalam intonasi memberi arahan. Tegas dalam intonasi di sini tak semestinya dengan meninggikan suara sahaja. Apa saja kata-kata yang boleh menyakitkan hati walaupun dengan tidak meninggikan suara adalah salah sama sekali. Tegas yang sebetulnya ialah dalam prinsip yang dipegang. Bukan cara memberi arahan. Kebanyakan dari kita, tersalah memahami maksud tegas apabila menjadi pemimpin. Dan kesannya seperti yang penulis katakan tadi. Orang akan susah menerima arahan. Di depan kita mungkin mereka akan mendiamkan diri, semata-mata hormat akan kedudukan kita. Tapi dalam hati, ada yang tahu? Nak salahkan mereka pun tak boleh, sebab kita yang menyebabkan itu terjadi.

Untuk membuat orang mengikut kata-kata kita, jangan sesekali campur-adukkan perasaan peribadi. Bila mood kita baik, boleh saja kita bagi arahan dengan baik. Tapi bila sebaliknya, kita tak lakukan dengan sepatutnya. Sebagai pemimpin, kita perlu ingat yang ahli kita juga manusia. Ada masalah masing-masing. Jangan pentingkan diri, disebabkan kita tak berada dalam keadaan baik, kita layan orang lain pun begitu. Ini baru dikatakan emosional.

Selain itu, bila kita menyuruh orang lain melakukan sesuatu, biar kita yang mulakan dahulu kerja tersebut. Barulah boleh dijadikan contoh. Ini tidak, cakap tak serupa bikin. Kita suruh orang buat itu ini, sedangkan kita tak buat. Kita larang buat macam ni macam tu, tapi kita buat. Cerminlah diri dulu. Jangan nanti kita dipersoal oleh Allah di akhirat. Renung sendiri ayat 2-3 dari surah as-Sof.

Dalam dunia ni, terdapat 4 jenis pemimpin:

1. Pemimpin yang tak mahu mendengar masalah ahlinya
- Memang wujud pemimpin sebegini, tapi akhirnya cara pemerintahan itu akan menjadi diktator. One way order. Ada yang berjaya dengan cara begini, tapi terlalu sedikit.

2. Pemimpin yang mendengar tapi tak memberi respon
- Sekurang-kurangnya ia menjadi pendengar, itu sudah cukup. Tapi mungkin ada ahli perlukan lebih dari itu.

3. Pemimpin yang mendengar tapi akhirnya membidas si pencerita
- Pemimpin sebegini memang tak layak langsung jadi pemimpin. Elok dibangkulsampahkan saja jawatan yang diperoleh itu. Orang yang bercerita perlukan sokongan dan dorongan, bukannya perlian dan kata-kata pedas yang lain.

4. Pemimpin yang mendengar dan memberi respon
- Inilah sebaik-baik pemimpin. Apabila ahli membuka bicara mengenai luahan diri atau pendapat kepada kita, ia bermakna ahli percaya pada kewibawaan kita sebagai pemimpin. Lalu bagi respon yang baik. Ini dapat membina hubungan yang baik dan memperbaiki mentaliti seseorang. Kesan jangka panjangnya adalah lebih mudah untuk kita memberi arahan di kemudian hari.

Wahai pemimpin sekalian,
Ingat! Kamu tanpa orang bawahan adalah ibarat singa cedera yang bersendirian menunggu mati. Cedera kerana kebodohan, kesombongan dan keegoan diri. Akhirnya singa yang hebat tapi tak berdaya, hanya mampu menunggu masa untuk dikuburkan tanpa teman lain.

"Setiap orang adalah pemimpin, dan ia akan bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya."

No comments: