Wednesday, August 12, 2009

Indahnya penciptaan manusia

Tahukah kita, Allah dah menerangkan sejelas-jelasnya tentang penciptaan manusia di dalam a-Quran? Termasuklah reaksi kimia yang berlaku. Tak percaya? Mari kita lihat buktinya.

Di dalam al-Quran ada menyebutkan asal kejadian manusia terdiri dari tujuh kejadian:

1. Surah ar-Rahman; ayat 14,

Ertinya,
"Dia (Allah) menjadikan manusia dari tanah kering seperti tembikar."

Dalam ayat ini terdapat perkatan 'shal-shaal' yakni yang bererti tanah kering atau setengah kering iaitu unsur pembakar (oksigen).

2. Ayat tersebut juga menyebut 'fakhkhar' yang bermaksud unsur arang (karbon).

3. Surah al-Hijr; ayat 28,

Ertinya,
"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat; sesungguhnya Aku (Allah) akan menciptakan seorang manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk."

Terdapat juga ayat shal-shaal yang telah diterangkan, manakala perkataan 'hamaa-in' ialah unsur nitrogen.

4. Surah as-Sajadah; ayat 7,

Ertinya,
"Dia (Allah) ciptakan sebaik-baiknya dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah."

Yang dimaksudkan dengan 'theen' ialah unsur hidrogen.

5. Surah as-Shaffat; ayat 11,

Ertinya,
"Sesungguhnya Kami (Allah) telah menciptakan mereka (manusia) dari tanah liat."

Ayat ini mengandungi perkataan 'theenin lazib' atau tanah liat iaitu unsur besi (ferum).

6. Surah ali-Imran; ayat 59,

Ertinya,
"...Allah menciptakan Adam daripada tanah"

7. Surah ali-Imran; akhir ayat 59,

Ertinya,
"kemudian Allah berfirman kepadanya; "jadilah" (seorang manusia) maka jadilah dia."

Di dalam ketujuh-tujuh ayat ini, Allah telah menerangkan proses penciptaan manusia selengkapnya. Bermula pembentukan manusia, lalu ditiup roh sehinggalah ia menjadi makhluk bernyawa (jasmani dan rohani).

Sebagaimana ayat keenam, perkataan 'turab' (tanah) adalah sebatian asli yang terdapat dalam di dalam tanah yang dinamakan sebatian inorganik.

Zat inorganik terbentuk melalui reaksi antara 'fakhkhar'; unsur arang (karbon) dengan 'shal-shaal'; unsur pembakar (oksigen) dan 'hamaa-in' (nitrogen) serta 'theen' (hidrogen).

Lalu, zat inorganik ini berpadu dengan unsur besi (ferum), natrium, kalium, silikon, mangan yang disebut 'laazib' dalam surah as-shaffat; ayat 17. Di dalam proses tersebut, terbentuklah protein yang disebut 'turab' (sebatian inorganik) seperti yang dinyatakan dalam surah ali-Imran; ayat 59. Salah satu unsur terpenting iaitu kalium terdapat banyak di dalam tubuh, terutamanya di kawasan otot.

Kalium ini penting kerana ia mempunyai peranan di dalam proses kehidupan, pembentukan tubuh halus.

Dengan terhasilnya protein tadi, maka berlakulah proses penggantian atau substitution. Setelah selesai, lalu bergeraklah pula elektron-elektron sinar kosmik yang mewujudkan sebab pembentukan (cause of formation) atau sebab wujud (cause of existence).

Sinar kosmik ialah sinar yang mempunyai kemampuan untuk mengubah sifat yang berasal dari tanah. Dengan mudah sinar kosmik dapat membentuk tubuh jasmani manusia seperti telinga, kaki, tangan dan sebagainya.

Nah, sampai di sini saja tahap ilmu pengetahuan manusia tentang penciptaan manusia. Manakala unsur rohani perlu diterangkan dengan lebih lanjut melalui ilmu metafizik.

Wallahu 'alam.

Sumber; Tafsir al-Quran, Dialog masalah ketuhanan Jesus (Kiai Hj Bahaudin Mudhary)

No comments: