Monday, August 24, 2009

Salam Ramadhan

Salam Ramadhan

Mahu atau tidak. Percaya ke tak. Kita sudah pun menempuh bulan Ramadhan. Rasa sekejap saja masa berlalu. Sedar tak sedar, dah tiba di Ramadhan. Dan dari sehari ke sehari, kita semakin mendekati mati. Alhamdulillah, bersyukur pada Allah kerana mengizinkan kita menempuh Ramadhan yang mulia ini, sebagaimana insan yang lain mungkin tak sempat utnuk menjamu nikmat Ramadhan kali ini.

Penulis sendiri cukup kagum dengan kehadiran para warga kampus penulis yang memenuhi setiap inci masjid di tempat kami. Walaupun bersesak akibat masjid kami yang tidak sebesar mana, namun masih tetap kekal mengerjakan Terawih bersama-sama. Di sini ada beberapa perkara yang mungkin kita tersalah faham di dalam bulan Ramadhan ini. Kita mahu beribadah semaksimumnya, jangan jadikan salah faham ini sebagai pembantut amalan kita.

1. Ramai yang berpusu-pusu untuk mengerjakan Solat Sunat Terawih berjemaah, sedangkan tak ramai yang berkejar-kejar untuk Solat Fardhu Subuh berjemaah. Sesungguhnya kita sendiri sedia maklum, pahala orang Solat Subuh berjemaah bersamaan dengan solat sunat sepanjang malam! Antara fardhu dan sunat, sudah tentu fardhu yang perlu diutamakan.

2. Makan di tengah malam, bukanlah dinamakan sahur. Ia dipanggil supper, makan lewat malam. Sahur ini di penghujung waktu. Mengikut sunnah Rasulullah. Sememangnya kita sukar untuk bangun bersahur. Namun, keberkatan yang ada tidak terhitung banyaknya.

3. Puasa bukan alasan untuk kita tidak produktif dalam kerja seharian. Bila ada saja Muslim yang letih, lesu apabila berpuasa, jangan disalahkan puasa itu. Salahkan orang yang berpuasa. Sedangkan para sahabat dulu boleh pergi berperang semasa di bulan Ramadhan.

Jom, sama-sama tingkatkan amalan. Jadilah insan yang Rabbaniyyah, bukan Ramadhaniyyah.

No comments: