Saturday, September 5, 2009

Dakwah dan kita

Hari ini, musuh Islam telah melancarkan pelbagai taktik untuk menjatuhkan Islam. Antaranya ialah dengan mengelirukan pemikiran dan menggoyahkan pegangan umat Islam. Remaja adalah sasaran utama bagi mencapai matlamat mereka. Sebabnya ialah remaja adalah tunggak dan juga aset utama dalam membina agama dan bangsa.

Sahabat, mari sama-sama kita nilai diri balik. Berdakwah kita? Kita kata kita sudah ditarbiyah. Sedangkan kita tahu tarbiyah untuk melahirkan pendakwah. Namun, apa betul kita ditarbiyah? Jika betul, sejauh mana usaha dakwah kita.

Kembangkanlah kelompok dan sasaran dakwah. Jangan hanya tertumpu kepada mereka yang memang kaki masjid. Bagaimana, saudara-saudara, dengan rakan-rakan kita yang masih leka dengan dunia. Masih seronok dengan kepalsuan yang dicipta manusia. Siapa yang mahu mengislahkan mereka? Apa usaha kita?

Dakwah secara definisinya ialah menyeru orang ke arah kebaikan. Justeru, mari kita koreksi diri, berapa ramai yang kita dakwahkan agar mereka kembali pada Islam? Satu? Dua? Atau tiada langsung?

Yang hanya terucap di bibir kita yang mengaku ditarbiyah ini, 'aku tak mampu lagi' atau nak lebih selamat 'dah dakwah dah'. Kalau begini gayanya, kesudahan episod sang pejuang pasti akan berakhir tak lama lagi.

Pernahkah membandingkan usaha kita dengan orang-orang yang terdahulu? Nabi Nuh As, berdakwah ratusan tahun. Pengikutnya? Hanya 80 orang. Anak dan isteri baginda pun masih tak mahu ikut ajakannya. Nabi Muhammad Saw, pernah berdarah dilempar batu di Thaif. Bila ditawarkan Jibril untuk membalas perlakuan penduduk Thaif, Nabi Muhammad Saw tak benarkan.

Jadi, apa perbandingan kita dengan mereka? Memang tak terbandingkan. Sudahlah sekarang ini, pelbagai cara boleh menjadi medium dakwah. Alasan kita lagi, ' belum sempurna diri untuk jadi pendakwah'. Imam Said bin Jubair berkata, "jika seseorang tak mahu beramar makruf dan nahi mungkar sehingga dirinya sempurna, maka tidak ada orang pun akan mengajak makruf dan mencegah kemungkaran." Imam Malik menambah, "dan siapa di antara kita yang lengkap dan sempurna?" Sedangkan Rasulullah sendiri semasa berdakwah, adakah sudah lengkap al-Quran diturunkan?

No comments: