Thursday, March 4, 2010

Kembali ke madrasah Rasulullah SAW

Muqadimmah
Rasulullah SAW tidak mempunyai manhaj (sistem) selain al-Quran. Baginda tidak mendirikan universiti, fakulti pengajian Islam, institusi mahupun sekolah untuk mendidik selain dari masjid. Murid-muridnya adalah Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan sahabat-sahabat yang lain. Dan dari madrasah inilah, lahirnya peradaban Islam untuk mengubah dunia dengan manhajnya.

Adakah anda pernah melihat sebuah madrasah yang lebih bersih dan berjaya menghasilkan pelajar yang begitu berkualiti, selain dari madrasah Rasulullah? Murid-muridnya bersila di atas pasir, universitinya dihampari pelepah kurma. Mereka pernah kebasahan dalam hujan. Apa kekuatannya? Kekuatannya adalah iman. Kesatuan hati menambah lagi ikatan mereka. Mereka adalah hamba, penggembala kambing yang tanpa alas kaki, tanpa pakaian mewah-mewahan. Namun, mereka menjadi berwibawa, kerana agama ini.

Padahal kekuatan (kewibawaan) itu hanyalah milik ALLAH, Rasul-Nya dan kaum Mukminin. Akan tetapi orang munafik tidak mengetahuinya. (Surah al-Munafiqun: 8)


Sumber Tarbiyah
Sumber tarbiyyah Rasulullah tiada lain selain al-Quran, bukan sesuatu yang direkacipta, hanyalah dari ALLAH SWT.

Dan tiadalah yang diucapkannya (al-Quran) itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapan itu tiada lain hanyalah wahyu yang disampaikan (kepadanya). (Surah al-Maidah: 3-4)

Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika kamu tidak kerjakan apa yang diperintahkan, bererti kamu tidak menyampaikan amanatNya. ALLAH memelihara kamu dari (gangguan) manusia. Sesungguhnya ALLAH tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir. (surah al-Maidah: 67)



Ciri-ciri Generasi al-Quran
1. Teras tarbiyyah yang dibentuk Rasulullah adalah berdasarkan al-Quran semata, maka lahirlah satu generasi yang dinamakan generasi al-Quran. Generasi unggul ini hanya mengambil al-Quran sebagai panduan gerak-geri mereka. Perjuangan yang telah diasaskan melalui madrasah Rasulullah sendiri, telah berjaya menanamkan kekuatan aqidah para sahabat.

2. Antar ciri generasi al-Quran adalah:
-kekuatan aqidah, berpegang teguh pada prinsip
-berkasih sayang sesama mukmin
-mendokong sepenuhnya dakwah dan jihad
-kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada ALLAH dan RasulNya

3. Penekanan penting dalam madrasah Rasulullah:
-pembentukan sebuah gerakan demi mempertahankan kesucian aqidah
-membebaskan manusia dari perhambaan dengan melancarkan dakwah
-berjuang untuk mendapat kekuasaan dari golongan kuffar

4. Hasil didikan madrasah Rasulullah:
-melahirkan umat yang teguh akidah, tidak mudah goyah
-generasi yang mampu menghadapi tekanan yang kuat
-membentuk umat yang taat setianya tidak berbelah bahagi kepada ALLAH dan RasulNya


Kesimpulan
Hasil didikan madrasah ini telah menghasilkan banyak kejayaan. Sebagaimana mereka bersungguh-sungguh dalam menyebarkan Islam, begitulah jua kita demi mengembalikan kegemilangan umat Islam dan menolak semua pencabulan ke atas kehormatan Islam.

No comments: