Wednesday, March 24, 2010

Kita Manusia

Bersyukurlah dijadikan kita sebagai manusia. Bukan binatang-binatang yang tiada akal fikiran, dipelihara manusia. Bukan pokok-pokok yang tegak berdiri, tidak mampu pertahankan diri. Bukan juga gunung-gunung, awan-awan mahupun makhluk ALLAH yang lain.

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah” (at-Tin: 4-5)

Manusia adalah makhluk yang paling kompleks diciptakan oleh ALLAH. Manusia mempunyai nafsu, punyai kudrat tubuh badan, perasaan dan yang paling penting akal fikiran. Istimewanya manusia ini, sehinggakan terciptanya makhluk lain adalah untuk berkhidmat kepada manusia. Oksigen untuk bernafas. Tumbuhan dan haiwan sesetengahnya untuk dimakan.

“Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu dan Dia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya). Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar, untuk kepentingan kemudahan kamu dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu” (Ibrahim:32-33).

Lihatlah, betapa banyaknya nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita. Kalau dihitung, dikira, takkan terbanding dengan amalan kita seharian. Itupun jika kita beramal, lebih teruk lagi yang lupa langsung pada YANG MAHA MEMBERI.

“Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya." (Ibrahim: 34)

Walau seteruk mana keadaan kita, sehebat mana ujian yang menimpa, seburuk mana kejadian kita, bersyukurlah kita masih dijadikan sebagai manusia!!

No comments: