Wednesday, March 24, 2010

Waspada (hazar) atau paranoid?

Takut adalah merupakan satu fenomena di mana fikiran, perasaan, dan keyakinan kita hanya bekerja untuk menghindari kemungkinan gagal. Ia akan mempengaruhi tindakan kita seterusnya. Ketakutan itu perlu untuk kita berwaspa dari keadaan berbahaya, tapi jika ketakutan yang muncul berlebihan(paranoid), akan membuat kita terbelenggu dan tidak akan boleh melakukan apa-apa pun. Lebih bahaya lagi, ia akan merumitkan dan menyusahkan lagi keadaan.

Ketakutan boleh terjadi kerana kita merasa asing dan tidak biasa dengan apa yang dilihat atau kerana memori kita sudah merakam kejadian yang buruk berkaitan dengan sesuatu tersebut seperti takut ketinggian, hantu dll. Takut yang berlebihan ini, bukannya membuatkan kita berwaspada, tetapi takut kepada bayang-bayang sendiri sehinggakan gerak geri dicurigai. Ini akan mendedahkan lagi perbuatan kita. Pada masa itu, kewaspadaan tidak lagi berkesan, malah ia akan memburukkan lagi keadaan.


Penyelesaian

1.Kebiasaan - seseorang yang sudah biasa mengendalikan diri, sudah biasa mengawal diri sendiri baik fikiran mahupun perasaan umumnya lebih berani menghadapi ketakutan. Sebab itu perlunya kita membiasakan diri dengan perkara tersebut. Cara untuk menangani rasa takut adalah dengan menghadapinya.

2.Kemahuan - orang yang memiliki dorongan kuat, lebih berani menghadapi risiko oleh dirinya . Dorongan kemahuan adalah kekuatan yang mengubah ketakutan dan kekhuatiran kepada perkara yang baik. Doronglah diri untuk membentuk kemahuan menghadapi rasa takut.

3.Kemampuan - orang yang tidak memiliki pengetahuan tentang diri, orang lain dan keadaan yang terjadi di sekitarnya akan lebih terdorong untuk berasa takut. Oleh itu, adalah penting bagi kita untuk mengetahui potensi diri dan juga mengenali situasi sekeliling.

4.Kerasionalan - orang terjangkit penyakit takut adalah kerana emosi yang berlebihan sehingga menolak rasional. Apa yang dikhawatirkan itu padahal tidak terjadi seperti sebenarnya. Jadi, sebelum bertindak, berfikirlah secara rasional. Pastikan pro dan kontra setiap apa yang dilakukan.



Ketakutan kerana orang lain adalah imaginasi negatif dan semestinya tidak muncul kalau kita yakin bahwa diri kita mampu merealisasikan yang kita inginkan meskipun kita harus menempuh kegagalan. Ketakutan juga tidak akan terjadi kalau kita yakin bahawa setiap kegagalan mengandungi makna tertentu untuk menjadikan kita lebih dewasa. Ketakutan juga tidak akan terjadi kalau kita yakin bahawa cara yang kita tempuh merealisasikannya, tidak melanggar nilai dan hukum apa-apa pun.

Sebagai kesimpulan, takut itu perlu untuk berwaspada. Takut yang berlebihan pula, lebih membahayakan keadaan dari menyelamatkan suasana. Yang paling penting, takutlah ALLAH lebih dari takut segalanya.

No comments: