Tuesday, September 21, 2010

Kejayaan hak semua, anda yang memilihnya

Salam,
Selamat hari raya, maaf zahir batin. Maaf sekali lagi sekiranya terlewat untuk mengucapkannya. Ketiadaan sumber internet di kampung, memustahilkan saya untuk menulis. Tapi, itu bukan alasan, betul?

Apa-apa pun, mari berkongsi sedikit tips untuk berjaya.

1. Punyai tujuan yang jelas

Tujuan itu ada tiga macam:
- Tujuan jangka panjang
- Tujuan jangka pendek
- Tujuan yang tidak realistik

Ketiga tujuan di atas yang harus kita hindari adalah model tujuan yang tidak realistik. Sebab ia akan menjadikan penghalang bagi kita untuk fokus kepada tujuan yang lain.

Jadi, beberapa perkara yang harus kita teliti tentang tujuan kita untuk berjaya adalah:
- Tujuan itu harus terperinci
- Fokus pada beberapa, bagaimana, dan bila
- Realistik, berpijak di bumi yang nyata dan boleh dicapai


2. Tujuan yang realistik, dan bukan sekadar khayalan

Tujuan yang jelas akan dapat memotivasikan diri dalam melakukan sesuatu untuk mewujudkannya, iaitu debgan sentiasa fokus dengan tujuan yang ada. Sebagai contoh ketika perang Badar pada zaman Rasulullah saw, kemenangan pada bulan Ramadhan tersebut adalah kerana adanya tujuan yang mereka fahami dan sedari bersama sehingga mereka berusaha bersungguh untuk meraihnya. Pastikan tujuan itu tidak menyalahi syariat, boleh tercapai dan tidak mustahil untuk diperolehi. Contoh tujuan yang tidak realistik ialah mencuri hasil orang lain, mengembara ke matahari dan sebagainya yang tak masuk dek akal.


3. Memilih teman sebagai tauladan

Memilih teman di sini adalah bermaksud mencari teman yang terbaik sebagai pendorong untuk maju ke hadapan. Ia bukan bermaksud supaya memilih rakan yang terbaik sahaja, dan meninggalkan yang kurang baik. Tapi, kita perlu ada sahabat yang mengingatkan tentang kejayaan, semestinya teman yang terbaik akan selalu mengingatkan.

Bukankah, berteman dengan tukang besi, kita akan berbau hangit besi dan berteman dengan penjual wangian, kita akan terpalit dengan aroma wangiannya?


4. Yakin pada diri sendiri


Adapun pengaruh percaya diri akan memberikan efek positif pada kehidupan anda:
- Anda akan merasakan keistimewaan tersendiri, awas jangan sampai berasa takbur
- Anda akan mengetahui pasti kemampuan Anda, kekuatan dan kelemahan diri
- Anda akan memiliki tujuan yang semakin jelas

Tanda orang yang kurang keyakinan diri:

a) Cepat menyerah kalah
“Saya tidak dapat melakukannya” itulah yang selalu kita katakan setiap kali kita baru memulakan usaha atau apabila ditimpa kesukaran, padahal memang potensi diri kita sebenarnya telah menunjukkan kita mampu.

b) Iri hati dengan kejayaan orang lain
Kita terus mencela dan tak mensyuluri apa yang telah kita miliki, bahkan kita terlalu sering membandingkan antara kejayaan diri sendiri dengan apa yang dimiliki orang lain. Sehingga menimbulkan tidak percaya diri sendiri, hinggakan melarat pada dengki-mendengki, jatuh-menjatuhkan. Tetapi iri hati perlu diletakkan pada tempat yang betul, iaitu dengan lebih berusaha untuk mencapai sesuatu.

c) Terlalu sensitif
Sensitif dengan kata-kata, ejekan, kekadang gurauan orang lain, yang akhirnya mengakibatkan putus asa dan tidak mahu berusaha.

No comments: