Tuesday, September 21, 2010

Salasilah keturunanku: Abdul Wahab bin Ibrahim @ atok @ chey



Ustaz Abdul Wahab Bin Ibrahim @ chey dalam loghat fatani dilahirkan pada tahun 1935. Ayah beliau iaitu Allahyarham chey Brahim antara pemimpin kuat penentang komunis, manakala ayah saudara beliau; Allahyarham Tok Da'ie adalah pemegang cokmar(cop mohor) Diraja Fatani (ketika itu). Beliau mati dibunuh ketika usia 40 tahun dengan kapak dipukul dari belakang ketika mengambil wuduk, kini tempat kejadian tersebut adalah jalan utama; jalan Air Kuning (Changkat Jering - Taiping) dan terkenal dengan nama selekoh Tok Da'ie (berhadapan rumah YB Dato' Rosli).

Beberapa tokoh kenamaan dan beladiri telah wujud di sekitar kampung beliau termasuk Allahyarham Dato' Meor Rahman (Kg air kuning), Tok Sogek (Abg Arwah Dato Meor). Tok Chey memulakan kariernya sebagai Tentera @ British Army ketika itu di Singapura (Satu Kem dgn Arwah Dato' Meor). Ketika itu beliau telah mula mempelajari beberapa ilmu beladiri dari seniornya.

Beliau pernah bercerita yang beliau telah mempelajari dengan seorang guru yang bergelar Mat Kuang (Ank Buah Sheikh Osman) di sana, termasuk beberapa lagi seni mempertahankan diri seperti silat lintau, silat sendeng dan kuntau jawa. Diceritakan lagi, beliau telah berguru dgn seorng guru yg bernama Kiyai Arshad Musyadad (seguru Leftenan Adnan). Chey pernah juga beberapa kali melalui serta berjuang dalam zaman darurat termasuk tragedi 13 Mei dan satu lagi tragedi yg tidak direkodkan dalam sejarah iaitu penaklukan komunis selama 11 hari.

Darah seni yang mengalir dalam tubuh beliau membuatkan beliau amat berminat dan dididik tentang teknik beladiri sejak dari kecil. Beliau selalu mengikut ayah dan bapa saudaranya bergelanggang. Antaranya Tok Bajuri (Matang) pengikut setia Ngah Ibrahim, Tok Hashim (Gerik) dan Tok Lebai Ismail.

Antara sumbangan beliau ialah dengan tertubuhnya GCS Muay Thai di bawah pimpinan Mohd Ezry 'Azamin (anak bongsu Chey). Bermula dengan hanya ilmu warisan keluarga, ia telah dibuka kepada orang ramai di atas minat dan permintaan. GCS yang membawa maksud G. Gabungan, C. Cengkaman dan S. sakti merupakan nama silat melayu dan Muaythai bermaksud ilmu seni mempertahankan diri yang berasal dari Thailand. Ilmu–ilmu ini telah digabungkan dan menjadi satu pendekatan ilmu yang kukuh.

Silat Gabungan Cengkaman Sakti ialah satu perguruan yang mempunyai elemen–elemen permainan atau gaya–gaya binatang. Elemen tersebut ialah Harimau yang digelar Sikasa, Helang digelar Siputih, Kera yang digelar Siluman dan Kala Jengking yang digelar Sikala. Dengan gabungan elemen gaya binatang ini maka permainan ilmu beladiri ini boleh beraksi dalam setiap sudut. Muaythai atau Tomoi pula ialah ilmu yang dipelajari Allahyarham Chey dari keturunannya memandang beliau adalah dari keturunan fatani (Thailand).


P/s: Ustaz Abdul Wahab bin Ibrahim merupakan datuk saya, iaitu bapa kepada ibu saya.

No comments: