Saturday, November 8, 2008

Salahkan takdir kerana kesilapan yang kita buat?

Ketika melayari blog saifulislam.com, antara artikel yg menarik minat penulis ialah ttg mulut yg celupar. Dalam blog tersebut mengatakan ada insan yg menyalahkan asal usulnya kerana dia bermulut celupar. Tetapi pada masa yg sama dia tetap merasa bangga atas keceluparan diri dia.


Penulis teringat pula kata-kata sorg kenalan,

"Nak wat mcm mana, inilah diri aku. Baik buruk pun da tertakdir"


Ada satu kisah yg menarik, yg rasanya sume da taw psl kisah ni.

Sorg mat rempit yg org utara kata hawaq (baru blaja je pkataan ni), mmg teruk sungguh perangai dia ni. Dengan merempitnya, dengan sikap panas baran dia. Eh banyak lagila yg xbagus dia ni. Dia ni ditegur oleh sorg ustaz.
Agaknya mgkn panas dgn teguran ustaz tu, dia pon balas blk,"Ustaz, saya ni jahat sebab Allah da memang takdirkan saya jadi mcm ni. Nak wat cmne lg?"
Ustaz tu pun tanpa panjang lebar, dilempangnya muka mat rempit tu tadi (berani btul ustaz ni...cari psl ngn mat rempit lak tu)
"Pehal ustaz ni tiba-tiba tampar saya ni??!!!" tanya mat rempit pd ustaz tu dengan nada yg btul2 marah. Menyinga dia ni. Nasib baik dia tak balas blk kt ustaz tu (bgus mat rempit ni).
Ustaz tu pun dengan relax je jawab, "nak buat macam mana lagi, da memang tertakdir oleh Allah saya ni kena tampar awak lepas awak tnye td."

Kesudahan cerita ni xtaw la mcm mana, ustaz tu pn xtaw la kena msk ke x ISA sbb tmpar mat rempit td...
Tapi the moral of the story is kita jangan sesekali menyalahkan takdir atas kesalahan yang kte wat sendiri. (leh fikir2 kn hubung kait cerita td)

So, kalau ada sikap yg x elok dlm diri kita. Takut, misalnya.
"Eh, aku ni memang dari kecil lagi sorg yang penakut. Memang itulah diri aku. Penakut"
Ini prinsip yg salah sebenarnya. Adakah takut tu adalah sebab takdir yang menyuratkan kita sebagai seorang penakut?

Nasib sesuatu kaum itu takkan berubah kecuali mereka sendiri mahu mengubahnya.

Sikap yang negatif dalam diri kita adalah salah diri kita sendiri, bukan sebab telah tertakdir kita ni ada sikap yang negatif. Jadi, berubahlah kalau ada yang negatif tentang diri kita. Hanya nak atau tak nak je. JANGAN SALAHKAN TAKDIR.

1 comment:

monera said...

'Hawaq.. '
dah lama x dengar pkataan ni..
trima ksih ats pkongsian mnarik lagi bmnfaat ni