Sunday, October 18, 2009

Maha dan siswa!!!

Semalam telah berlangsung satu forum yang sangat menarik di UIA Kuantan sempena I-Quest '09 yang bertajuk TRANSFORMASI MALAYSIA: Mahasiswa Peneraju Perubahan. Pertama sekali, tahniah diucapkan pada tenaga kerja I-Quest kerana berjaya mengadakan satu program yang hebat seperti ini.

Forum ini telah dibarisi oleh 3 orang panel, dari PKPIM, Ma'aruf Club dan Presiden GAMIS sendiri.

Memang banyak input-input diperolehi walaupun kami (penulis dan rakan-rakan) terlambat sedikit. Kami sampai ketika panel membentangkan poin dalam pusingan pertama.

Cuma saya ingin kongsi kata-kata Presiden Gamis di hujung forum berkaitan dengan mahasiswa sekarang.

'Kita sekarang berada di zon selesa. Jika para sahabat dahulu menerima ujian dan mehnah yang pelbagai dan hebatnya, seperti ditetak di kepala, dijemur di padang pasir dan sebagainya, tetapi kita di sini menerima mehnah juga; dicucuk dengan satay, direndam dengan tomyam, dan dibakar dengan BBQ.'

Benar apa yang diungkapkan itu. Ujian kesenangan yang kita lalui sekarang menyebabkan kita sentiasa berasa selesa. Tak perlu susah payah seperti pelajar Islam di Mesir. Tapi tahukah kita, ujian kesenangan ini lebih sukar dan payah untuk kita atasinya.

Antara si miskin yang bersabar dan si kaya yang bersyukur, mana lebih tinggi darjatnya? Sudah tentu si kaya yang bersyukur. Di dalam al-Quran sendiri penuh dengan ayat mengenai syukur. Ini menunjukkan susahnya untuk mengimplimentasi kesyukuran itu sendiri.

Nah, sahabat. Kita berasa selesa, itu tandanya kita kurang dengan rasa syukur. Kita kurang pengisian untuk memenuhi zon selesa yang kita duduki sekarang. Hasilnya, jadilah kita mahasiswa yang lembab, pak turut dan tak pedulisme.

Bangunlah sahabat! Majulah mahasiswa! Mahasiswa sepatutnya menjadi penggerak kepada negara. Adakah kita masih mahu leka dan lalai dengan keseronokan sementara? Dengan couplenya, pergaulan bebas?

Berhenti dari leka, sedarlah dari alpa!!
Pandanglah ke hadapan dan teruskan melangkah. Jangan menoleh lagi...

p/s: Sebagai promosi tambahan.

Intelectual Discourse

issue: Kartika Sari Dewi sentenced to caning for consuming

CANING FOR CONSUMING ALCOHOL: is it fair?

Khamis (22/10/09)
8.30~11.30 p.m
Main Auditorium, KOM
iium, Indra Mahkota


Moderator:

Prof Dr Mohammed Fauzi bin Abd Rani
(dean kulliyyah of Medicine)


Panelist:

1- YB Dato' Hj Sahfri bin Abd Aziz
(pengerusi Jwtnkuasa Dakwah Islamiah, Ppaduan & Bdn Bkn Krajaan (NGO) Pahang)

2- Ust Hj Nasarudin bin Hj Hassan At-Tantawi
(Ketua DPPP)

3- Mr. Mohd Najid bin Husin
(Peguam Syar'ie Pahang)

4- Dr. Hamidah Marican
(Executive Director, Sister in Islam, SIS )


For registration & inquiries, please contact:
Akmal : 013-3078163
Fatimah : 013-3083926

No comments: