Saturday, October 17, 2009

Pengajaran...

Termasuk semalam, sudah dua kali penghuni rumah ini terlibat dalam kemalangan motor. Kebetulan di tempat yang sama, waktu pun lebih kurang sama, keadaan cuaca pun sama. Waktunya selepas Isyak, tambahan pula sedang hujan menyebabkan jalan licin. Dua kali housemate penulis kemalangan di situ. Nasib bukan orang yang sama.

Semalam, walaupun tak seserius mana, tapi kami hantar juga ke klinik memandangkan sahabat penulis tu tak boleh nak gerakkan tangannya. Bimbang takut patah atau retak. Mujurlah selepas buat pemeriksaan di Unit Kesihatan Pelajar (UKP), hanya terseliuh di pergelangan tangan saja.

Dalam kesakitan dan bimbang, (bimbang sebab guna motor orang), nampaknya ada pengajaran yang dipelajari mereka. Pertama, jangan bawa laju. Kedua, jalan tersebut memang licin ketika hujan. Ketiga, sahabat penulis sendiri mengaku, kejadian tersebut merupakan kaffarah dosa baginya.

Pesanan penulis, redha sajalah dengan ketentuan. Hujung minggu ni, muhasabahlah selalu. Peringatan untuk penulis juga, mungkin lain kali giliran penulis pula. Mintalah dijauhkan. Muslim yang baik tak akan jatuh lubang yang sama dua kali.

No comments: