Thursday, October 1, 2009

Hari jadi atau hari ingat mati?

Saat penulis menulis entri ini, genaplah umur penulis yang ke ??.
Terima kasih buat sahabat-sahabat yang sapu bedak, yang belanja roti canai. Tak lupa juga yang buat gimik, hampir-hampir percaya. Tapi penulis ni bukanlah seorang yang mudah ditipu. Apa-apa pun, terima kasih banyak-banyak.

Cumanya, secara jujur, penulis bukanlah seorang yang suka menyambut hari jadi. Memang dari dulu sampai sekarang, ulang tahun kelahiran penulis bukanlah dianggap satu peristiwa besar pun bagi diri sendiri.

Mungkin pada seseorang, ulang tahun kelahiran itu penting. Disambut bagai nak rak. Buat majlis, jemput kawan-kawan, potong kek dan sebagainya. Terdetik dalam hati, kenapa meraikan hari terjadinya kita, sedangkan hari nak perginya kita belum tentu lagi. Sempatkah menyambut hari jadi pada tahun hadapan? Sedangkan bekal yang nak dibawa tak tahu cukup atau tidak.

Dan yang paling jauh dari manusia itu adalah hari yang lepas, kerana kita tak akan mampu mengulang kembali. Ianya akan berlalu terus berlalu. Menjauh terus menjauh. Dan yang paling dekat dengan manusia adalah kematian, kerana ia semakin hari semakin hampir. Setiap nafas yang disedut, selangkah kita menuju alam kematian.

Terima kasih lagi pada yang mengingatkan penulis tentang mati. Sesungguhnya manusia yang paling bijak adalah yang mengingati mati. Wasalam.

No comments: