Friday, October 16, 2009

Pendengar yang baik: lelaki vs perempuan

Antara lelaki dan perempuan, siapa pendengar terbaik? Ini bukan perbandingan untuk menentukan siapa lebih hebat, siapa yang tidak. ALLAH telah berfirman dalam al-Quran, manusia diciptakan berpasang-pasangan. Supaya dapat melengkapi antara satu sama lain. Jadi mari kita lihat apa beza lelaki dan perempuan dalam menjadi pendengar.

Pertama sekali, mari mengenali lelaki. Lelaki manusia yang simple-minded, ringkas dan predictable. Itu secara umum. Bila dikatakan ringkas atau simple-minded, bukan bermaksud malas berfikir. Cuma ruang lingkup fikiran lelaki, bukan pada dalaman atau inside of the box. Lelaki akan berfikiran lebih jauh dari itu. Sebab itu, perkara dalaman dianggap remeh dan tak perlu berfikir panjang. Simple bukan?

Bila mendengar sesuatu masalah dari orang lain, lelaki tak akan memikirkan sangat tentang masalah tersebut. Sesetengahnya mungkin terus lupakan saja masalah yang didengari. Analoginya, ia boleh dianggap sebagai thumb-drive yang menyimpan data sebanyak 8 Gigabyte. 8 Gig itu hanya sekadar hiasan saja. Cumanya, thumb-drive ini mudah dibawa ke mana saja. File di dalamnya boleh dikecilkan. Bila nak guna, cari saja PC atau komputer riba. Jadi, masalah itu tak akan menjadi bebanan kepadanya.


Mari bercerita tentang wanita. Apa saja berlawanan dengan apa diceritakan tentang lelaki, itulah wanita. Kaum hawa jangan terasa hati pula. Sebab ini hikmah penciptaan lelaki dan perempuan. Wanita lebih cenderung untuk memikirkan masalah dalaman. Masalah yang kecil pun akan ditelitikan sehabis baik. Ini kelebihan wanita. Cuba bayangkan, masalah yang kecil, jika tidak dirawat, akan jadi masalah besar. Dan lelaki tak akan menyedari masalah ini hinggalah sudah kritikal. Nampak tak kebijaksanaan ALLAH. Kan saling melengakapi antara lelaki dan perempuan.

Berbalik kepada isu menjadi pendengar. Kaum hawa ni, bila mendengar masalah dari seseorang. Masalah itu akan menjadi seperti masalah dia sendiri. Teliti, fahami dan selesaikan masalah tersebut sebagaimana dia selesaikan masalahnya sendiri. Wah, bagus bukan? Memang bagus. Tetapi itu baru satu masalah, bagaimana kalau 10 orang datang bercerita masalah padanya, bukan itu menjadi MASALAH pula pada kaum perempuan? Itu belum ditambah masalah diri sendiri lagi. Akhirnya si pendengar ini akan menderita tekanan. Stress.


Jadi, siapa pendengar yang baik? Lelaki atau perempuan? Jawapannya, lelaki adalah pendengar yang baik. Bukan saja baik pada si pencerita masalah, malah baik kepada diri sendiri juga. Cuba kita lihat kaunselor atau pakar psikologi, kerjaya yang sentiasa memerlukan kemahiran mendengar yang baik. Masalah pesakit atau klien hanyalah pada waktu ia bekerja. Tamat saja waktu bekerja, tutup fail dan balik rumah. Masalah klien atau pesakit ditinggalkan di tempat kerja.

Begitu juga lelaki. Bukan bermaksud lelaki tidak prihatin atau tak ambil berat, tetapi itu kemahiran yang perlu diperolehi untuk menjadi pendengar yang baik.

Lalu wanita, apa fungsinya? Inilah pula kehebatan kaum wanita, yang menjadi ibu atau isteri, yang memainkan peranan penting dalam sesebuah institusi kekeluargaan. Wanita ialah penyelesai masalah yang terbaik. Sebab itulah, kebanyakannya, wanita berperanan sebagai menteri kewangan bagi keluarganya. Selain itu, wanita jugalah yang bertindak sebagai penyeri rumah tangga. Sebab, wanita yang kreatif dalam menguruskan hiasan dalaman rumah dan sebagainya. Kalau diberi bab ini pada lelaki, ia akan dianggap remeh saja.



P/s: Kepada yang berkenaan, kalau stress, ambil saja thumb-drive, masukkan masalah awak ke dalam thumb-drive tu. Letakkan semuanya di samping dulu, fokus pada pelajaran, exam. Jangan fikir tentang apa orang akan kata, sebab orang lain tiada masa untuk mengata tentang kita. Maaf kalau entri ini tidak memuaskan hati. Saya tak dapat nak halang awak bertukar warna. HENSHIN!!! (macam dalam masked rider tu... :) )

3 comments:

bintu 'ali said...

time kasih di atas entry ini,,terkesan..sy setelkan mslh org lain pas exam je la...

nailofargurlz said...

adoyai penulis nih..len kali sy smpan masalah dlam thumbdrive yea..tp ckupker kalo takat 8gb??musykil2 huhuhu

Mohamad Noradli Bin Hashim said...

xckp ke??skrg lg bsar pn ada...ikut kesesuaian...okeh??
klau xmuat gak...pkai external hard disk 1teragig...