Friday, January 9, 2009

Air mata palestin


Gambang,9/1/2009 - lebih seribu warga Universiti Malaysia Pahang(UMP) berkumpul selepas sembahyang jumaat sebagai tanda protes terhadap serangan Israel ke atas Palestin. Dengan program ini, ia dapat membuktikan bahawa mahasiswa dewasa, khususnya warga UMP ini tidak lemah dan lembik, berani melontarkan suara tentang isu semasa. Siapa kata mahasiswa sekarang lemah akal?! Tidak berani bersuara?! Sedangkan suara mahasiswa mampu merubah masa depan negara.

Jadi, semangat ini perlu diteruskan. Aktiviti sebegini perlu diacapkalikan. Supaya tiada lagi kata-kata sumbang yang menghukum mahasiswa sebegitu dan mahasiswa sebegini. Syabas UMP!

Tapi perkara pokok yang perlu dan mesti diterapkan dalam jati diri setiap mahasiswa adalah nilai-nilai Islam. Supaya apa? Supaya perkembangan mahasiswa ini tepat berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Supaya perkembangan ini dapat membantu nasib umat Islam sejagat.

Jadi, rakan-rakan ayuh bangunlah! Sedar dari lamunan. Bangun dari tidur. Siapa yang mahu mengubah nasib kita selain diri sendiri. Jangan pula kita begitu bersemangat dalam memperjuangkan hak kemanusiaan Palestin, tetapi diri sendiri kita biarkan terus berada dalam kemaksiatan. Budaya dating dan couple.Alangkah kasihannya orang yang sebegini. Lebih kasihan dari rakyat Palestin.

Sudahlah, sudah ternyata budaya sebegini diceduk dari Barat dan Yahudi. Tidak sedar lagi ke? Sebenarnya Yahudi laknatullah ini sedang mentertawakan kita. Mengejek-ngejek. Kita nyatakan penafian kita terhadap Barat, tapi budaya mereka kita susah hendak tinggalkan. Lebih teruk jika diumpamakan kita marah mereka meludah merata-rata tetapi kita pula yang menjilat ludah-ludah mereka. Sanggupkah sahabat/iah sekalian digelar sedemikian rupa?!

Setiap nyawa di Palestin melayang, sudah tentu kalungan syahid kepada mereka. Tapi kita? Mati sebagaimana rupa kita ini? Mahukah kita meninggalkan dunia dalam keadaan diri yang penuh dengan ludah-ludah Barat?!

Yang terakhir, BERUBAHLAH.....

No comments: