Sunday, February 15, 2009

Antara telur ayam dan ayam...

Pada pendapat anda, yang mana wujud dulu, telur ayam atau ayam?



Persoalan seterusnya, yang mana perlu dahulu, usaha untuk mencari hidayah atau diberi hidayah untuk berusaha?

Bagaimana seseorang boleh mencari hidayah sedangkan dia sendiri tidak berusaha. Lebih malang, bagaimana nak dapat hidayah jika diri sendiri tidak sedar/tahu melakukan maksiat kepada Allah.

Seorang rakan berkata kepada penulis,"Kalau seorang fasiq (pendosa besar), dia tetap dalam keadaannya. Mana mungkin atas kesedaran sendiri dia akan berusaha mencari hidayah. Kalau pada orang yang sudah tahu atau sedar dengan kesilapan diri, memang usaha dulu, baru dapat hidayah. Jadi, yang mana lebih perlu dahulu, usaha atau hidayah?

Jawapan kepada ayam dan telur tadi, yang mana wujud dahulu ialah telur. Kenapa? Spesies-spesies, seperti haiwan dan tumbuhan yang ada saat ini, merupakan keturunan spesies-spesies yang telah ada sebelumnya, melalui perubahan yang terjadi sedikit demi sedikit, atau disebut dengan evolusi. Ayam dan burung-burung lain merupakan evolusi dari salah satu spesies dinosaur. Dalam jutaan tahun, bentuk fizikal spesies nenek moyang ayam berubah, dan makin mirip ayam yang kita temui sekarang. Tetapi namanya masih bukan ayam.

Misalnya kita namakan spesies terakhir yang menjadi ayam adalah 'nenek-si-ayam'. Haiwan ini sudah sangat mirip seperti ayam, dan dapat bertelur seperti ayam. Karena evolusi terjadi secara genetik, maka tidak ada haiwan 'nenek-si-ayam' yang berubah menjadi ayam. Namun dari telur-telur haiwan 'nenek-si-ayam' itu, menetaslah ayam-ayam yang pertama.

Jadi, jika yang dimaksudkan dengan telur ayam adalah telur yang jika ditetaskan menjadi ayam, maka telur ayam (iaitu telur yang dikeluarkan 'nenek-si-ayam' dan ditetaskan menjadi ayam) lebih dulu ada daripada ayam. Tetapi jika telur ayam didefinisikan sebagai telur yang dikeluarkan dari ayam, maka ayam lebih dulu ada daripada telur ayam, dan ayam pertama ini ditetaskan dari telur yang dinamai telur 'nenek-si-ayam'.

Faham?
Senang kata yang wujud dulu adalah telur.


Tapi tentang usaha dan hidayah, apa kata pembaca bagi pendapat sendiri.
Pembaca sekalian, ada pendapat?

No comments: