Sunday, February 22, 2009

Piala dekan...kafu

Mu'min yang kuat (sihat) lebih disukai Allah dari mu'min yang lemah.

Hujung minggu yang best betul. Semua acara sukan dikumpul. Dari bola sepak, futsal, badminton...eh banyak lagilah. Penulis pun main juga. Tapi, malangnya setakat separuh jalan saja. Suku akhir.

Bersukan dapat sihatkan tubuh badan. Memang dalam Islam pun digalakkan beriadah. Nabi pesan:

Dan ajarlah anak-anak kamu memanah, menunggang kuda dan berenang.

Ini antara contoh riadah masa zaman Nabi, tapi kita sekarang mungkin sudah ada banyak jenis sukan yang dijadikan riadah. Sebagai contoh, acara-acara dalam piala dekan chest 09 dan karnival futsal kk2. Kesihatan ini kan penting untuk menggalakkan kita menjalani pelbagai aktiviti. Termasuklah berda'wah. Da'ie zaman sekarang perlu intima'kan diri (boleh guna ayat ni ke?) atau melibatkan diri dengan orang-orang lain seperti bersukan, bersosial dan sebagainya. Tujuannya, supaya ukhwah lebih rapat. Bila ukhwah sudah rapat, da'wah pasti akan melekat. Melekat di mana? Di dalam hati sanubari mad'u kita.

Tapi sebagai mu'min, yang mengaku bahawa kita beriman dengan Allah dan Rasul. Bagaimana cara bersukan/ beriadah dengan betul. Supaya apa yang kita buat menjadi ibadah kepada Allah.

Pertama, sudah semestinya niat. Innama 'amalu binniat. Setiap amalan bermula dengan niat. Niat itu mesti kerana Allah. Baru jadi ibadah. Ini niat kerana nak menang, atau mungkin nak menunjuk skill masing-masing. Bagaimana nak dapat pahala. Tapi ingat, niat boleh dipaksa, bukan?

Kedua, penampilan diri. Bersukan mestilah mematuhi etika-etika dalam Islam yang telah ditetapkan. Kalau Islam suruh tutup aurat, tutuplah aurat. Jangan pakai seluar pendek. Sampai nampak lutut hingga ke peha. Bukankah semua sudah tahu takat aurat masing. Lelaki;pusat hingga lutut. Diulangi, pusat hingga lutut. Payah sangat ke nak tutup lutut? Perempuan; semua kecuali muka dan dua tapak tangan( depan belakang ). Ini pun takkan tak tahu lagi.



Kalau betul tak tahu, pergi mengaji masa kelas fardhu ain. Setiap hari Rabu, pukul 2.30 pm. Bukan kena bayar pun. Orang dah bagi percuma. Kita nak pergi belajar ilmu percuma pun payah. Ego sangat. Sudah rasa diri hebat. Perkara-perkara asas dalam Islam tak perlu ambil tahu lagi. Tak pun mungkin malu sebab takut dikatakan kurang pandai. Boleh ke kita bagi jawapan macam ni masa menghadap Tuhan besok-besok.




Cukuplah dua dulu perkara yang perlu dititikberatkan. Nanti kata berat sangat pula. Islam membebankanlah. Istiqamah dulu dengan perkara ini. Berubah itu mudah, istiqamah itu paling sukar.

No comments: