Wednesday, February 18, 2009

Paksa niat...

"Hmm, penat betul sepanjang minggu ni. Banyak betul program. Ni sebab orang suruh handle je, kalau tidak, malas sebenarnya."

Terkadang penulis juga pernah mengalami situasi di atas. Atas kelemahan iman, niat kita terhadap kerja Islam sedikit berubah. Bukan sengaja pun. Bisikan tu datang secara tiba-tiba.

Teringat satu soalan yang diutarakan oleh seorang muslimin dalam tazkirah Maghrib satu hari tu, "Ustaz, macam mana nak tetapkan hati kita supaya niat tak terpesong? Yelah, sebagai contoh, kadang-kadang datang berjemaah di masjid ada sedikit rasa ingin menunjuk. Menunjuk pada kawan, pada orang dan mungkin pada muslimat."

Teringat pula satu kisah masa zaman nabi. Lebih kurang begini ceritanya. Seorang sahabat bertanya pada Rasulullah. Dia bercerita pada Nabi tentang keadaan imannya. "Kenapa ya Rasulullah, pernah aku merasa bahawa Islam itu salah. Allah itu tak wujud."
Nabi jawab, "Itu tandanya iman kamu meningkat naik."

Pelik kan kalau hati terdetik perkara yang bukan-bukan, tapi Nabi kata itu tandanya iman meningkat naik. Alasannya mudah saja. Detikan dalam hati itu berasal dari bisikan syaitan. Apabila iman kita meningkat naik, syaitan mula membisikkan perkara yang bukan-bukan tadi. Jadi, kalau kita pernah terdetik begitu, itu tandanya iman sedang meningkat. Dan cepat-cepat minta perlindungan dari Allah.

Berbalik pada persoalan pertama tadi. Jawapan ustaz mudah je. Begini lebih kurang. Awak pernah rasa menunjuk-nunjuk? Takpe, biarkan saja. Kalau dengan niat itu boleh buat kamu istiqamah datang masjid, teruskan. Lama-kelamaan, datang masjid menjadi kebiasaan. Niat itu pun senang nak ditinggalkan.

Dalam dua kisah yang penulis sebutkan tadi, ada satu persamaan. Berkenaan dengan niat. Iaitu paksa niat. Memaksa niat yang negatif menjadi positif.

Niat boleh dipaksa? Ya, tepat sekali. Niat memang boleh dipaksa. Secara analogi begini. Islam suruh ajar anak-anak solat pada umur 7 tahun. Sampai umur 10 tahun, tak solat juga, boleh dirotan. Kenapa? Supaya paksa dia bersolat. Kenapa paksa bersolat? Supaya dia biasa bersolat. Bila sudah biasa bersolat. Dia akan sendirinya bersolat tanpa paksaan. Begitu juga dengan kes tadi. Cuma perspektif yang berbeza.

Bila hati rasa ragu-ragu dengan Allah, paksa niat kita untuk kekalkan iman. Berlindung dengan Allah. Jangan biar bisikan syaitan mempengaruhi fikiran kita.

Bila hati terpesong niat dalam ibadat. Jadikan kepesongan itu untuk membiasakan diri kita beribadat. Bila sudah biasa beribadat, kan lebih mudah untuk menangani niat yang terpesong tadi.

No comments: