Monday, February 2, 2009

Simpati vs Sokongan

Petang tadi, penulis berjumpa dengan seorang pegawai dari jabatan bendahari UMP, en Ramli untuk bertanya tentang status PTPTN penulis yang tak masuk lagi bakinya. Bila dikaji dan diteliti, nama penulis tiada dalam senarai PTPTN untuk sem ini!

Perkara yang pertama terlintas, "Ya Allah, ujian lagi." Beban yang sebelum ini terasa semakin ringan, tiba-tiba penulis rasa bagai dihempap batu besar. Urusan seterusnya dengan HEP, tapi pegawai berkenaan pula tiada. Hmm, tunggu lagi.

“Patutkah mereka menyangka bahawa , mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: ‘Kami beriman’, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)” (Al-Ankabut:2)

Nasib baik ada penerangan dari Allah siap-siap tentang ujian yang ditempuh oleh hambaNya.

Ya Allah, kami ditimpa ujian dan kami beriman. Maka terimalah amalan kami.


Adakah dengan meluah perasaan, seseorang itu dikatakan meminta simpati? Adakah perlu seseorang itu bersimpati apabila orang lain meluahkan masalah kepadanya?

Sesetengah orang memang sentiasa mahu disimpati supaya orang lain mudah bertolak ansur dengannya. Tapi bukan semua begitu. Simpati hanya perlu apabila orang meminta bantuan, supaya dapat bantuan tersebut. Meluah perasaan tidak semestinya meminta bantuan.

Penulis sendiri ada pengalaman tentang meluah perasaan. Bukan perasaan suka atau apa yang mengarut, cuma meluah masalah yang kita hadapi. Ini salah satu cara untuk meredakan tekanan. Memang tiada penyelesaian dengan hanya meluah perasaan. Tapi ini penting untuk memastikan akal kita masih waras dan rasional dalam menghadapi ujian itu.

Si pendengar pula, cuba kurangkan memberi jalan penyelesaian. Kerana bukan itu yang dipinta oleh orang yang meluah perasaan. Mereka hanya cuma mahu seoarang pendengar, bukan seorang pemberi jalan penyelesaian. Cukup dengan mengangguk dan berkata, "Ya". Ini sudah dapat meredakan serba sedikit bebanan mereka. Yang paling penting, jangan terlalu menaruh simpati. Ada di antara mereka yang tidak mahukan simpati. Di akhir perbicaraan, boleh tanya, "Adakah anda mahu bantuan dari saya?"

Kalau ya jawapannya, bantulah sedaya upaya. Jika tidak, cukuplah bagi sokongan moral. Bukan simpati.

No comments: